|~sape klik dia comey~|

Wednesday, December 1, 2010

|~tiada aedes tiada denggi~|

statistik pengidap denggi adalah sebanyak 93 kematian dicatatkan di seluruh negara dalam tempoh 31 minggu sejak awal tahun ini berbanding 67 kematian bagi tempoh sama dan pengidap pulak ade 29,555 kes, sumber berita harian online


sangat menakutkan bile melibatkan kematian.... kat area rumah aku jek dah 3 orang yang meninggal kene penyakit ni... dan lebey dari seploh orang yang kene tahan wad & sembuh dari wabak nie. kalu tak salah aku la, daerah alor gajah termasuk dalam kawasan panas tuk denggi nie... kawasan rumah panjang aku tue, setiap seminggu adela 2 @ 3  ari jek datang la orge yang bertopeng tuk berperang ngan raksaksa aedes yang membunuh manusia ni. 


no tiang lokasi rumah panjang

pelarian-pelarian 


ari sabtu plak ari tuk gotong royong bersihkan rumah panjang. rumah mana yang tak hantar wakil & in future ade ahli keluarga yang saspek @ kene denggi, dorang akan kene saman RM600...  


oleh kerana aku & makekanda bekerja, mabunda kesoloan jla g gotong royong tue.... janji ade wakil.... siap oke ade konter pendaftaran & no ic beserta no rumah di catat... punye la seyes dorang nak banteras denggi... *tepuk-tepuk tangan*


rumah panjang malang
rumah panjang yang menjadi mangsa


oleh kerana raksaksa yang jaat nie berleluasa kat rumah panjang aku, bile aku demam jek, mula la mabunda membaca yassinn mengajak aku ke klinik... wisau banget itu mabunda,,,, ala bunda, anakanda sehat jek nie just demam-demam manje jek nie bunda.... jangan wisau ek mabunda sayang....

neway, aku doakan wabak nie sume hilang dari pandangan kite.... syuhhh syuhhhhh pergi jejauhhhhhh!!! zassssssss!!!
dan aku a.k.a aji somot akan kemas rumah sokmo... ngeeeee... katenye & kekunon jek nie..

0 comments:

Post a Comment

 

mak-mak jemah~~~